Ulrika

Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Vandrande pinnar

Av Ulrika - 11 januari 2010 18:59

Visste ni att vandrande pinnar är insekter men även ett sällskapsdjur. En vandrande pinne som blir skrämd blir stel i hela kroppen och ser då ut som en torr pinne. Förökningen av dessa pinnar är enkel, man behöver bara ha honor eftersom de är jungfrufödande. De lägger äggen som är 2 mm långa och bruna på botten i deras terarium. De kläcks efter några månader och är då 1,5 mm långa. Bäbispinnarna är snabba i sina rörelser medans de äldre är mer långsamma.

Vanligast är att pinnarna är mellen 8-9 cm långa men det finns raser som kan bli drygt 30 cm långa.

Vandrande pinnar blir upp till ett och ett halvt år gamla. De äter salladsblad, ungefär varannan dag behöver de färskt foder.


                         

Jag är nog lika stel och långsam som denna idag...

 
 
Mirjamita

Mirjamita

31 januari 2010 00:30

Jag bekantade mig med vandrande pinnar när mina barn var ca 7-10 år gamla (nu vuxna män). en gång när vi tittade in i djuraffären med dem fanns det vandrande pinnar i en plastlåda på disken. Eftersom jag är allergisk och barnen inte kunde få någon hund, lyckades de tjata till sig var sin pinne i stället.
Från början städades äggen bort för att jag inte förstod vad de var, men en kollega som också hade haft pinar visste. Så jag tog med mig några och visade. Sen glömde jag dem i en burk i skrivbordslådan. Långt senare råkade jag titta på dem och där fanns nu små små pinnebebisar. Därefter lät vi dem kläckas i omgångar men det blev lite problematiskt till slut. Som mest hade vi ca 100 små kvicka vandrande pinnar. Ibland tog den yngre sonen dem på promenader (lät dem klättra på mittstolpen i trappen till övervåningen, där stod de ofta och gungade fram och tillbaka innan de började gå) men de små ville bara rymma hela tiden. Den tiden var det flera kompisar som fick några vandrande pinnar var i födelsedagspresent. Antagligen för vissa mammors skräck eller avsky. Sen började jag städa bort alla äggen igen.

http://mirjamitas-ordbild.blogglatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 11 mars 2014 20:05


Min lilla Ragge raggsocka har absolut det mjukaste skägget i denna familj! ...

Av Ulrika - 8 mars 2014 07:04

{\rtf1\ansi\ansicpg1252 {\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 ArialMT;} {\colortbl;\red255\green255\blue255;\red0\green0\
blue0;\red255\green255\blue255;} \deftab720 \pard\pardefta
b720\sl320\partightenfactor0 \f0\fs24 \cf2 \cb3 \expnd0\expndtw0\kerning0 ...

Av Ulrika - 7 mars 2014 18:35


Är det fredag så är det... Något gott i väntan på maten får det bli och då passar det bra med en tuborg! ...

Av Ulrika - 6 mars 2014 22:38


Jaha, om några månader tar dottern studenten. Studentklänning inhandlad och balklänningen är bokad, bara måtten som ska tas så den kan bli uppsydd. Tiden går och innan hon hinner blinka så står hon där på trappan och sjunger samtidigt som en och anna...

Av Ulrika - 5 mars 2014 23:28


Frågan är vad som döljer sig bakom fasade på denna lilla krabat... Kan det vara något snyggt att se på eller är det helt enkelt bara en vanlig liten padda? ...

Ovido - Quiz & Flashcards